Hva er plantar fasitt?

morten

Smerter under foten?

Av fysioterapeutstudent Emil Bruset

Plantarfasitt (plantarfasciose) er en av de vanligste årsaker til smerter under foten og hælen. Det er en tilstand som kjennetegnes ved smerter og overbelastning av fotsålens seneplate, også kalt plantarfascien. Plantarfascien går fra hælbenet og ut i en vifteform frem til tærne, den sørger for optimal funksjon ved blant annet gang, hopp og fraspark. Overbelastningen av plantarfascien oppstår som oftest ved langvarig gjentakende aktivitet, det vil ofte være ved langvarig ståing og ved mye gåing eller løping på hardt underlag. Andre avgjørende faktorer kan være overvekt, dårlig fottøy, overpronasjon, avvikende fotstilling, inaktivitet og nedsatt bevegelighet i ankelleddet

Symptomer

Typiske symptomer ved plantarfasciitt vil være smerter under hælen ved belastning, av og til vil smertene også kunne stråle helt frem til undersiden av tærne. Smertene vil ofte i begynnelsen kun merkes ved belastning, men etter hvert kan smertene også forekomme i hvile. Vanligvis vil smertene være verst på starten av dagen og avta utover dagen, men kommer ofte tilbake ved høy aktivitet.

Diagnostisering

Diagnosen vil i de fleste tilfeller stilles på grunnlag av sykehistorien og kliniske funn ved undersøkelse. Sjeldent vil bildediagnostikk være nødvendig, men ultralyd og MR kan bidra til å bekrefte diagnosen eller røntgen kan utelukke andre lidelser som stressbrudd i hælbeinet. Hos mange med plantarfasciitt forekommer det også en hælspore, dette er en utvekst på hælbeinet. Hælsporen gir nødvendigvis ingen smerte og kan også forekomme hos pasienter uten plantarfasciitt og kan derfor ikke brukes til å bekrefte diagnosen.

Behandling

Hvile og avlastning er viktig for å starte tilhelningsprossessen av plantarfascien. Hverdagslige aktiviteter som provoserer smerter bør begrenses eller om mulig unngås, det vil typisk være løping eller gåing på hardt underlag. Sko med god støtdemping og støtte for fotbuen vil kunne hjelpe til å avlaste plantarfascien, dette kan for eksempel være løpesko eller fritidssko med god oppbygning og evt. såler eller hælinnlegg samt tape.

Det kan være en fordel å oppsøkhigh-load-plantar-fascia-traininge behandler for råd og veiledning på et tidlig tidspunkt, om du er usikker på rette belastninger og eventuelle tiltak. En behandler kan hjelpe deg med å identifisere og korrigere biomekaniske faktorer som kan påvirke plantarfascien og instruere i øvelser som kan forbedre forholdene i foten og øke tilhelningsprossessen. Det foreligger god evidens for at utspenning øvelser av fascien og spesielt langsom styrketrening i form av tåhev kan redusere smertene og behandle plantarfasciitt. Disse utføres 3 x ukentlig, f.eks. 3×15 repetisjoner. Disse utføres langsomt og etter noen uker er det nødvendig med progresjon om det er fremgang (nedgang smerte eller økt styrke).

Forskning viser også at trykkbølgebehandling kan være effektivt til å redusere smertene for de som har hatt langvarige plager. Kortisoninjeksjoner blir også brukt til å behandle plantarfasciitt og kan gi en kortvarig smertelindrende effekt, men det mangler tilstrekkelig dokumentasjon om det kan ha en langvarig effekt. Betennelsesdempende medisin (f.eks ibux) kan ha effekt i den tidlige fasen av en plantarfasciitt da det kan foreligge en betennelsestilstand, men for de som har gått med smerter i lengre tid vil det ikke være en aktiv betennelse lenger og dermed vil betennelsesdempende medisin ha lite eller ingen effekt.

Kilder

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/plantarfasciitt-2731.html?page=1

http://www.jospt.org/doi/full/10.2519/jospt.2014.0303

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.ez-son.statsbiblioteket.dk:12048/pubmed/25145882

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.ez-son.statsbiblioteket.dk:12048/pubmed/27977431

http://www.sportsfysioterapi.dk/Upload/Faggr/sportsfysioterapi/PDF/Ny_fagligt_katalog/Fasciitis_plantaris_DSSF.pdf

http://www.fysionett.no/fot-og-hael/plantarfascitt/