Akutt skadehåndtering

Dyrker du idrett – vil du oppleve å få en skade. Dette er så sikkert som amen i kirken. I de aller fleste tilfeller går dette også helt fint MEN det som forbedrer dine sjanser aller best, er hvordan du håndtere skaden, når den oppstår.

 

R-I-C-E prinsippet gjelder ved stort sett alle idrettskader:

elevasjon

[R] REST – stopp med det du gjør. Sørg for avlastning fra idrett, men vurder også om det er hensiktsmessig med f.eks. gange under arbeid og skole de første dager.

[I] ICE – Is nedsetter sirkulasjon i vevet og minimere dermed hevelse og smerte. Ah, det er deilig..

[C] COMPRESSION – Kompresjons bind om mulig nedsetter også sirkulasjon og forhindrer at det dannes en “lomme”, hvor vesken opphoper seg.

[E] ELEVATION – Nedsetter også sirkulasjon rundt skaden og minimere hevelse. Les boken ferdig eller se på TV.. Husk alle fire komponenter med een gang!

Smerte og litt hevelse er nødvendig for at den struktur du har beskadiget kan vokse sammen igjen og komme seg helt. Smerten beskytter deg og forhindrer deg i å fortsette med aktivitet, hvor du risikerer å gjøre skaden større (og mer langvarig). Se på den som en guide, men ikke den eneste guide på veien. Det er ofte, at smerten forsvinner lenge før skaden er helet, derfor kan det noen ganger være en stor hjelp å ha fått beskjed om helingstid og hva du bør kunne, før du langsomt starte opp med idretten din igjen.

Cirka varighet for skader: muskel (21 dager), knokkel (2-3 måneder), leddbånd (6uker-9mdr.), sener (1u-10 mdr.) – Hmm, ble du klokere? Sikkert ikke og det er med god grunn, for det er stor forskjell på skader, på kropper og på hvordan vi hver især reagerer og håndterer en skade. Noen ganger kan du fint diagnostiksere en muskelstrekk selv og løper videre etter 14 dager, andre ganger bør du få hjelp til en handlingsplan. Det er langt fra alltid nødvendig med bildediagnostikk , men noen ganger må også det til.

 

 TA TIDLIG KONTAKT (0-3 dager) med legevakt (telefon 6487 1930) eller Ski Sykehus:

1) hvis du har sterke smerter, når du beveger leddet

2) hvis leddet hever hurtig og kraftig

3) du mistenker brudd, nakke eller hodeskade

4) hvis RICE behandling ikke virker

Er du i tvil kan du ringe oss og vi skal guide deg videre. Kontakt